 |
Veel stress, maar hypotheekbezitter zoekt geen hulp |
Aandacht voor (mogelijke) betaalproblemen blijft noodzakelijk |
Uit onderzoek van NHG blijkt dat één op de vijf Nederlanders met een koopwoning en hypotheek zich zorgen maakt over zijn financiële situatie. Ondanks die zorgen schakelt de helft van alle huiseigenaren geen hulp of adviseur in bij (dreigende) betaalproblemen. Redenen hiervoor zijn de advieskosten en de wens om het zelf op te lossen. Schaamte en een gebrek aan vertrouwen spelen ook een rol. Arthur van de Woestijne, Manager Dienstverlening bij NHG: "Het is duidelijk dat we als keten aandacht moeten blijven houden voor het op tijd signaleren, voorkomen en ondersteunen bij betalingsproblemen. Als NHG zijn we graag onderdeel van de oplossing, we werken daarvoor intensief samen met geldverstrekkers aan oplossingen op maat. Maatregelen die effectief en efficiënt zijn standaardiseren we in onze regelgeving. Zo kunnen mensen in hun huis blijven wonen, ook als het tegenzit.” |
|
|
|
Toetskaders voor de Inkomensverklaring Ondernemer geactualiseerd |
Met extra rekenvoorbeelden |
Samen met de rekenexperts en een aantal geldverstrekkers hebben we de toetskaders voor de Inkomensverklaring Ondernemer geactualiseerd. Het gaat hierbij om het verduidelijken van de kaders. Ook hebben we extra rekenvoorbeelden toegevoegd. Inhoudelijk zijn er geen wijzigingen. |
|
|
|
 |
Nieuw: Alles over het financieren van verduurzaming op nhg.nl |
Neem het mee in je advies |
Je vindt nu alle informatie over het meefinancieren van energiebesparende maatregelen op één plek. Bekijk per situatie welke verruimde mogelijkheden jouw klant heeft voor verduurzaming bij het afsluiten van een hypotheek met NHG. Zo weet je precies welke oplossing het beste past en profiteert jouw klant van lagere energielasten, meer wooncomfort en een hogere woningwaarde. |
|
|
|
Maak gebruik van bestaande startersregelingen |
NHG en SVn roepen op om gebruik te maken van bestaande oplossingen |
Er zijn 18 beschikbare oplossingen op de markt om starters aan een koopwoning te helpen. Opvallend is dat er weinig gebruik wordt gemaakt van de huidige mogelijkheden. Het Financieringsinstrument (starterslening door gemeenten) en Koopinstrument (corporaties) worden het vaakst ingezet: dit is 1,5% van alle jaarlijkse woningtransacties en ongeveer 5% van de transacties waarbij starters betrokken zijn. Dit blijkt uit onderzoek dat NHG afgelopen jaar samen met SVn heeft uitgevoerd op verzoek van minister Hugo de Jonge. |
|
|
|
 |
Waar staan we met brondata? |
Meet-up Hypotheken Data Netwerk: doorlooptijd hypotheekaanvraag 25% korter |
De doorlooptijd van een hypotheekaanvraag wordt met 25% verkort door de inzet van brondata. Dit wapenfeit werd gedeeld tijdens de HDN Meet-up afgelopen donderdag over het Convenant Brondata. Duidelijk werd dat binnen de sector er zeker de wil is om de ambitie van het convenant waar te maken. Met het convenant willen marktpartijen het mogelijk maken dat consumenten met een loondienstverband vanaf 1 januari 2025 een hypotheek kunnen aanvragen op basis van alleen brondata. Het convenant is inmiddels door meer dan 60 marktpartijen ondertekend. Wel bleek tijdens de discussie dat er nog verschillende inzichten zijn over hoe we dit ‘documentloze’ hypotheekproces kunnen bereiken. NHG staat in ieder geval achter het gebruik van brondata omdat brondata het hypotheekproces voor consumenten, naast significant sneller, ook veiliger en makkelijker maakt. |
|
|
|
Kom jij werken bij NHG? |
Wij zijn op zoek naar nieuwe collega's |
Wil jij werken op het snijvlak van consumenten, overheid en marktpartijen? Met veel ruimte om grenzen te verleggen en oplossingen te ontwikkelen. Op weg naar een goed functionerende woningmarkt voor iedere Nederlander. Wij zoeken nieuwe collega's; in het bijzonder een senior beleidsadviseur, een product manager en een mendix developer. |
|
|
|
Wat vind je van deze nieuwsbrief? |
|
|
|
|