Expertinformatie voor beheerprofessionals
 ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌  ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌  ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌  ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌  ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌  ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌  ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌  ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌  ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌  ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌  ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌  ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌
Afmelden  -  Bekijk de online versie
 
Infobulletin Operations
 
Editie #4
21 december 2023

Wil jij meer weten over mogelijkheden met NHG in beheersituaties? In dit infobulletin vind je beheerinformatie en lees je het laatste nieuws van onze afdeling Operations.

We hopen dat dit jou helpt, maar ook dat je contact met ons opneemt als je vragen of ideeën hebt. Bel naar 030 5500 520 en vraag naar Jeroen, René, Marcel, René of Sandra. Of stuur een mail naar operations@nhg.nl. We horen graag van je!

Team Operations NHG

 
 
Expertinformatie: Woningbehoud-tools in 2024
We vinden het belangrijk dat onze V&N ondersteuning bieden om consumenten die bereddering nodig hebben op maat te helpen. Per 1 januari 2024 breiden we daarom de mogelijkheden (de 'tools') voor de geldverstrekker om woningbehoud te realiseren voor een lening met NHG uit. 

Nieuwe mogelijkheden
  • Herstructureren van de lening: In aanvulling op de regels over het aanpassen van de lening mag je deze ook geheel of gedeeltelijk aflossingsvrij maken als dit geen betrekking heeft op een ‘Bestaande eigen Woningschuld’. Je mag de lening dus aflossingsvrij maken, ook als deze dan in box 3 zit. 
  • Aanpassen van de borgstelling na herstructureren van de lening: Na het aanpassen van de lening passen wij de reikwijdte van de borg aan. 
  • Verhogen lening om schulden te consolideren: Je kunt schulden of financiële verplichtingen herfinancieren in een aanvullend leningdeel. 
  • Coaches: Je kunt een coach op kosten van NHG inzetten, ook als er geen verlies te verwachten is. 


OHA? Let op!
In hoofdstuk D.5 van de Voorwaarden en normen 2024 lees je dat de woningbehoud-tools gebruikt mogen worden bij de gevolgen van relatiebeëindiging. Hiermee bedoelen we niet het realiseren van OHA, maar de situatie die we beschrijven in D.5.1. en in D.5.2. Dit kan een consument zijn die de lening niet meer kan betalen en in een achterstand is of dreigt te komen doordat de relatie is beëindigd.

Het kan bijvoorbeeld voorkomen dat de relatie is beëindigd en dat OHA is gerealiseerd, maar dat de consument die de lening voortzet door de veranderde omstandigheden geen financieel overzicht meer heeft en een budgetcoach nodig heeft om de woning te kunnen behouden. Als wordt voldaan aan alle eisen zou in deze situatie de woningbehoud-tool ‘budgetcoach’ kunnen worden ingezet. 

Specifieke doelgroep
De woningbehoud-tools kunnen ingezet worden voor consumenten in de volgende situatie: 

  • De consument heeft een betalingsachterstand op de lening of je verwacht dat de consument een betalingsachterstand gaat krijgen. 
  • De consument wordt geconfronteerd met een niet betaalbare lening met NHG door werkloosheid, arbeidsongeschiktheid, overlijden van de partner of beëindiging van de relatie. Of de consument heeft hulp nodig bij het oplossen van gestegen uitgaven. 
  • De consument heeft geen mogelijkheden om de betalingsproblemen zelf op te vangen. 
  • De consument wil de woning behouden. 
  • De consument werkt mee aan het voorkomen en oplossen van betalingsachterstanden. 
  • Er is vastgesteld dat woningbehoud in het belang is van de consument en dat duurzaam herstel mogelijk is. 
» Lees meer
 
 
 
Webinar V&N 2024
Naast het uitbreiden van de woningbehoud-tools worden ook andere verbeteringen en vernieuwingen doorgevoerd in de Voorwaarden en normen. Onlangs zonden we het 'NHG V&N in 2024' webinar uit waarin ze  allemaal aan bod komen. 

Wil je ook binnen een half uur bijgepraat zijn door onze productmanagers Marnix Scholte en Marcel Sippekamp en financieel planner Rob Bar? Bekijk het webinar dan eenvoudig en kosteloos
 terug.
» Webinar V&N 2024
 
 
 
Handleidingen in Mijn NHG
Wist je dat in Mijn NHG  diverse handleidingen te vinden zijn? Daarin lees je hoe je verschillende acties in het acceptatie-, beheer- en verliesdeclaratieproces van NHG uitvoert. Zoals het afmelden en intrekken van een lening met NHG via het portaal. Of het indienen van een verliesdeclaratie.
Je vindt een compleet overzicht in het hoofdmenu, onder het kopje 'Handleidingen'.
» Ga naar Mijn NHG
 
 
 
Waar wil jij meer over weten?
We horen het graag van je, dan besteden we hier in volgende infobulletins aandacht aan.
  • Gebruik van de Beheertoets
  • Inzet van een Verzoek Uitzondering in Beheer
  • Of geef zelf een onderwerp aan
» Deel je suggestie
 
 
 
Fijne feestdagen
Namens alle medewerkers van NHG wensen we je fijne feestdagen en een goed 2024! 
www.nhg.nl KvK: 41158179
Volg ons: Facebook   Linkedin   Youtube   Twitter
Copyright © 2023 NHG