Expertinformatie voor beheerprofessionals
 ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌  ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌  ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌  ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌  ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌  ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌  ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌  ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌  ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌  ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌  ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌  ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌
Afmelden  -  Bekijk de online versie
 
Infobulletin Operations
 
Editie #1
8 maart 2024

Wil jij meer weten over mogelijkheden met NHG in beheersituaties? In dit infobulletin vind je beheerinformatie en lees je het laatste nieuws van onze afdeling Operations.

We hopen dat dit jou helpt, maar ook dat je contact met ons opneemt als je vragen of ideeën hebt. Bel naar 030 5500 520 en vraag naar Jeroen, Marcel, René of Sandra. Of stuur een mail naar operations@nhg.nl. We horen graag van je!

Team Operations NHG

 
 
Nieuwe functie voor René van der Heeft 

Op 1 december 2012 ben ik bij NHG aan de slag gegaan en vanaf dat moment heb ik meerdere facetten van het NHG-product van dichtbij mogen meemaken. Zo stonden we aan de basis van het opzetten van een afdeling Preventief Beheer en heeft NHG tools ontwikkeld voor Woningbehoud. Denk hierbij aan de introductie van de Beheertoets, de haircut en het Verzoek Uitzondering in Beheer. 

Als klantmanager ben je voor een aantal geldverstrekkers het aanspreekpunt voor Operationele dienstverlening. Samen loop je aan de hand van rapportages het proces van hypotheekverstrekking door. In deze gesprekken delen we onze bevindingen en wordt met NHG-data inzicht in de portefeuilles
van de geldverstrekkers gegeven. 

Tot voor kort was ik in die functie volledig op mijn plaats. En toen kwam de vraag van NHG of ik de functie van Ketenmanager wil invullen. Ik volg daarmee Lukas de Rooij op die een andere functie binnen NHG heeft geaccepteerd.  

Na ruim 11 jaar binnendienst is dat een mooie uitdaging die ik graag aanga! En die goed aansluit bij de 15 jaar die ik in het verleden als Accountmanager in de buitendienst werkzaam ben geweest. Vanaf 1 februari 2024 ben ik daarom vol enthousiasme gestart in deze nieuwe functie. Ik hou mij hierdoor niet meer bezig met dossiers op postniveau. Natuurlijk blijf ik graag met jullie meedenken. 

Ik wil graag iedereen met wie ik regelmatig telefonisch contact heb gehad bedanken voor de leuke samenwerking. Wellicht spreek of zie ik jullie in de nabije toekomst vanuit mijn andere functie. 

René van der Heeft 
Ketenmanager NHG

 
Expert-informatie: Inzet van woningbehoud-tools 

In het vorige infobulletin hadden we het over de woningbehoud-tools. Omdat we het belangrijk vinden ondersteuning te blijven bieden aan consumenten die hulp nodig hebben, brengen we ze graag nog een keer onder de aandacht en leggen we uit hoe je het gebruik ervan aan ons kunt doorgeven.
 
Sinds 1 januari 2024 hebben wij in onze Voorwaarden en normen de mogelijkheden voor geldverstrekkers om woningbehoud bij consumenten te realiseren verder uitgebreid. Deze uitbreidingen noemen we de woningbehoud-tools. 

Voor wie zijn de woningbehoud-tools? 
Deze zijn er voor de consument die een betalingsachterstand op de lening heeft, of risico loopt op een betalingsachterstand op de lening. Let op; hierbij gaat het niet over consumenten waarbij er ontslag uit de hoofdelijke aansprakelijkheid gerealiseerd moet worden.   

Welke tools kun je voor een lening met NHG gebruiken? 

  • Herstructureren van de lening: In aanvulling op de regels over het aanpassen van de lening mag je de lening ook geheel of gedeeltelijk aflossingsvrij maken, ook als deze dan in box 3 zit. 
  • Aanpassen van de borgstelling na herstructureren van de lening: Na het aanpassen van de lening passen wij de reikwijdte van de borg aan. 
  • Verhogen lening om schulden te consolideren: Je kunt schulden of financiële verplichtingen herfinancieren in een aanvullend leningdeel. 
  • Coaches: Je kunt een coach op kosten van NHG inzetten, ook als er geen verlies te verwachten is.  
Je leest in hoofdstuk D.5 van de Voorwaarden en normen 2024 wanneer je de tools kunt toepassen en wat de randvoorwaarden zijn.

Hoe kan je het gebruik van een tool en/of het verzoek van de vergoeding van een coach aan NHG doorgeven? 
Voor het melden van een herstructurering, met of zonder schuldenconsolidatie, hebben wij in de NHG-toets een nieuw soort aanvraag geïntroduceerd. Deze heet 'Woningbehoud'. Met deze aanvraagsoort kun je toetsen en de lening aan ons melden. Wij passen de reikwijdte van de borg vervolgens aan op basis van de melding: we nemen de gemelde hoofdsom en de doorgegeven looptijd als nieuw uitgangspunt om de borgstelling volgens A.1.2. te berekenen. Er is geen borgtochtprovisie verschuldigd.  
Voor de vergoeding van een coach moet je toestemming vragen aan NHG. Ga voor de aanvraag naar Mijn NHG, en kies onder 'Bijzonder beheer' voor 'Toestemmingsverzoek coaches'. In de V&N lees je onder welke voorwaarden wij een coach toestaan.  

In Mijn NHG vind je onder het kopje 'handleidingen' alle instructies voor de woningbehoud-tools.
 
Voorbeeld van het gebruik van de woningbehoud-tools 
De consument heeft sinds 2018 een annuïteiten lening van € 200.000.  Eind 2021 is de consument arbeidsongeschikt geraakt en heeft daardoor een lager inkomen. Doordat het aanpassen van het uitgavenpatroon niet zo makkelijk ging zijn er schulden ontstaan bij diverse partijen, waaronder bij de geldverstrekker. In totaal gaat het om € 15.000. De consument kan de hypotheek op basis van de beheercriteria op dit moment niet betalen.  
 
De geldverstrekker maakt € 100.000, aflossingsvrij box 3 met een looptijd van 30 jaar. De resterende annuïteit loopt verder tegen de oorspronkelijke looptijd. De € 15.000 overige schulden wordt geherfinancierd in de hypotheek met een looptijd van 15 jaar. Op deze manier is de lening weer betaalbaar conform beheercriteria. (Let op: explain!) Een budgetcoach die kan helpen bij het aanpassen van het uitgavenpatroon is in deze situatie aan te raden. 

NHG laat de borgstelling op het aflosvrije box 3 deel opnieuw beginnen met een looptijd van 30 jaar en de resterende annuïteit tegen de oorspronkelijke looptijd. De hypotheek voor de overige schulden krijgt een borgstelling van 15 jaar, zonder dat daar borgtochtprovisie over verschuldigd is. NHG kan in dit geval de kosten voor de coach betalen. 
 
Ontslag uit de hoofdelijke aansprakelijkheid (OHA) 

Wij hebben gemerkt dat er onduidelijkheid is in het verschil tussen OHA en de woningbehoud-tools. Zoals eerder genoemd zijn de woningbehoud-tools niet bedoeld voor het realiseren van hoofdelijk ontslag. Wel hebben wij de regels met betrekking tot aflossingsvrij bij OHA versoepeld. 

Als de financieringslast hoger is dan de maximaal toegestane financieringslast mag je in afwijking op de acceptatieregels uit C.6.7 de lening geheel of gedeeltelijk aflossingsvrij maken, ook als deze in box 3 zit. Het deel van de lening dat aflossingsvrij is, mag niet groter zijn dan 50% van de marktwaarde van de woning. Dit kan alleen als er is vastgesteld dat woningbehoud nodig is, en in het belang is van de consument. 

» Lees verder in de Voorwaarden en normen
 
 
www.nhg.nl KvK: 41158179
Volg ons: Facebook   Linkedin   Youtube   Twitter
Copyright © 2024 NHG